Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 22 w Krakowie

Logo szkoły


 

ul. Chmielowskiego 1

31-067 Kraków

tel. 12 430 53 36

Czym zajmuje się pedagog w szkole?

Rola pedagoga szkolnego to rozwiązywanie trudnych spraw, często pedagog kojarzy się  z mnóstwem dokumentacji, ale jego nadrzędnym celem jest wsparcie – uczniów, rodziców i nauczycieli. To osoba do której można przyjść, kiedy przeżywamy ciężkie chwile, liczyć na zrozumienie i pomoc. Rolą pedagoga nie jest ocenianie, ale pomaganie i wspieranie, w zależności od tego, jakiej pomocy i wsparcia uczeń potrzebuje.

 

Wszystkie wyszczególnione zadania pedagoga reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

ZADANIE 1. Prowadzenie badań i wszelkich działań mających na celu diagnozowanie uczniów pod kątem ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.

ZADANIE 2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczej uczniów.

ZADANIE 3. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

ZADANIE 4. Działania profilaktyczne podejmowane przez pedagogów i psychologów z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzież (np. cyberprzemocy, depresji, okresu dorastania).

ZADANIE 5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i zapobieganie zaburzeniom zachowania. To także inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym.

ZADANIE 6. Prowadzenie przez pedagoga lub psychologa szkolnego działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

ZADANIE 7. Zapewnienie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

ZADANIE 8. Polega przede wszystkim na wspieraniu nauczycieli, wychowawców oraz szkolnych specjalistów w zakresie rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, a także udzielaniu uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, które dokładnie zostały opisane w prezentacji.

Prezentacja do pobrania: Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i  placówce.