Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 22 w Krakowie

Logo szkoły


 

ul. Chmielowskiego 1

31-067 Kraków

tel. 12 430 53 36

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Kiedy dziecko może otrzymać pomoc psychologiczno-pedagogiczną?

Dziecko może otrzymać pomoc, jeśli:

  • jest szczególnie uzdolnione
  • jest dzieckiem niepełnosprawnym
  • jest przewlekle chore,
  • ma trudności adaptacyjne w szkole, związane np. z wcześniejszym kształceniem za granicą lub wychowywaniem się w innej kulturze
  • jest z grupy ryzyka dysleksji lub stwierdzono u niego dysleksję rozwojową
  • jest uczniem mającym trudności matematyczne potwierdzone diagnozą,
  • ma zaburzenia komunikacji językowej (np. problem z artykulacją niektórych głosek, zaburzenia płynności, tempa mowy, problem w tworzeniu dłuższych wypowiedzi)
  • znalazło się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
  • dotykają go niepowodzenia edukacyjne
  • pojawiły się trudności środowiskowe związane z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami społecznymi itp.
  • ma orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i jest w sytuacji wymagającej dodatkowego wsparcia,
  • ma innego rodzaju trudności wpływające na jego funkcjonowanie w szkole i nauczyciele zdecydują, że należy mu pomóc.


Dla każdego z takich dzieci dyrektor szkoły będzie powoływał zespół, w którego pracach mają prawo uczestniczyć rodzice danego dziecka jako pełnoprawni członkowie zespołu.
 

Z czyjej inicjatywy może być udzielana pomoc?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:

  • ucznia
  • rodziców ucznia
  • nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem
  • poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
  • kuratora sądowego


Aby dziecko miało zorganizowaną pomoc ważne jest, aby rodzic jak najszybciej dostarczył do szkoły orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 
Na co można liczyć w szkole?

 Można liczyć że nauczyciel:

  • rozpozna potencjalne możliwości swojego ucznia oraz jego  indywidualne potrzeby,
  • postara się umożliwić uczniowi ich zaspokojenie,
  • odkryje szczególne uzdolnienia ucznia i będzie go wspierał w ich rozwijaniu,
  • dostosuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
  • wesprze rodzica w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • jeśli jego pomoc okaże się niewystarczająca wskaże osobę, instytucję, do której można się zwrócić.


Formy  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej w szkole:


Pomoc psychologiczno-pedagogiczna  jest udzielana uczniom w formie:

Zajęć rozwijających uzdolnienia
Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Zajęć specjalistycznych:

  • korekcyjno-kompensacyjnych
  • logopedycznych
  • socjoterapeutycznych
  • innych o charakterze terapeutycznym

Porad i konsultacji.


Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. uczniowie z ryzykiem dysleksji i stwierdzoną dysleksja rozwojową)

Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenie komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.

Zajęcia socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

Porady i konsultacje dla rodziców (udzielają nauczyciele, pedagog, psycholog, logopeda)

 
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne, nieodpłatne, wymaga pisemnej zgody rodziców/opiekunów.